Factori de succes în campania de vaccinare anti-Covid-19 din Turcia

Factori de succes în campania de vaccinare anti-Covid-19 din Turcia

Situația vaccinării anti-Covid-19 la nivel mondial

Până la mijlocul lunii octombrie 2021, la nivel mondial au fost administrate 6,54 miliarde de doze de vaccin împotriva Covid-19, ceea ce înseamnă că 47,6% din populația globului a fost inoculată cu cel puțin o doză. În lume, sunt administrate zilnic, aproximativ 23,42 de milioane de vaccinuri, însă potrivit datelor colectate de organizația ”Our World in Data”/OWID, în țările cu venituri scăzute, doar 2,5% din populație a primit doza inițială.

În luna august, Organizația Națiunilor Unite, Fondul Monetar Internațional și Organizația Mondială a Sănătății au recomandat ca toate statele să vaccineze cel puțin 40% din populație, măcar cu o doză de vaccin, până la sfârșitul anului 2021.
Potrivit ”Our World in Data”, până în prezent, statele care înregistrează cele mai bune rate de vaccinare sunt Emiratele Arabe Unite (94,54%), Portugalia (88,09%), Chile (82,91%), Spania (80,90%), Singapore (79,98%), Uruguay (78,73%), Canada (77,14%), Danemarca (76,77%), China (76,22%), Italia (75,88%), Irlanda (75,04%), Finlanda (75,81%), Franța (74,95%), Japonia (73,92%), Brazilia (72,16%), Regatul Unit (72,11%), Germania (67,93%) și Statele Unite (64,49%).

Situația Turciei

Cu un procent de 64,16% persoane vaccinate din totalul de 85.476.611 locuitori, Turcia se înscrie pe lista statelor care urmează recomandările organismelor internaționale de creștere a ratei de vaccinare în rândul populației. Până la jumătatea lunii octombrie 2021, 7.475.115 de cetățeni turci s-au infectat cu noul coronavirus, iar 66.368 au pierdut lupta cu această boală.

Încă din 2002, Turcia a implementat o politică de reformă a sistemului sanitar prin investiții majore în infrastructura medicală. Această țară reprezintă una dintre destinațiile preferate ale europenilor când vine vorba de practicarea turismului medical pentru servicii sanitare de calitate, dispunând de personal calificat, echipamente tehnologice de ultimă generație și un raport avantajos calitate-preț. Turismul medical a fost puternic afectat de pandemia de coronavirus, iar o rată mare de vaccinare ar putea avea un efect pozitiv asupra revenirii la normalitate, în acest domeniu.

Potrivit USHAS/International Health Services Inc., instituție subordonată Ministerului Sănătății din Turcia, autoritățile turce și-au propus ca în 2023, 1,5 milioane de pacienți să beneficieze de servicii medicale, ceea ce ar genera venituri de 10 miliarde de dolari. În 2020, 388.150 de persoane au călătorit în Turcia în scop medical, veniturile din acest an fiind mai mici cu 549 de miliaone de dolari decât în 2019. În primul trimestru din 2021, 110.716 persoane au beneficiat de servicii medicale iar sumele încasate au fost mai mari de 196,73 miliaone de dolari.

Cele mai solicitate specializări au fost: ginecologie, boli interne, oftalmologie, biochimie medicală, chirurgie generală, stomatologie, ortopedie, traumatologie, boli infecțioase.

Ca răspuns la pandemie, Turcia a construit 2 spitale Covid-19, fiecare dintre acestea având o capacitate de 1.008 paturi, în doar 45 de zile. Spitalele publice și-au crescut numărul de paturi de la terapie intensivă cu 51%. Comparativ cu majoritatea statelor europene, Turcia are cea mai mare capacitate de paturi de îngrijire intensivă de nivel 3, la 100.000 de locuitori.

Pentru a face față cu succes situației critice generate de criza medicală din 2020, Turcia a recurs la fabricarea de diverse produse medicale precum: teste de diagnosticare, măști, viziere, ochelari și costume de protecție, ventilatoare, dezinfectanți, camere termale și gadgeturi portabile. Sistemul sanitar a oferit diagnosticare și tratament gratuit și a dezvoltat aplicația ”Life Fits into Home” – HES cu o contribuție semnificativă la identificarea și monitorizarea pacienților cu Covid-19.

Imunizarea anti-Covid-19 în Turcia

Inocularea vaccinului anti-Covid s-a desfășurat în următoarele etape:
Ianuarie 2020 – lansarea campaniei de vaccinare cu vaccinul chinezesc ”CoronaVac”;
Aprilie 2021 – debutul administrării vaccinului dezvoltat de alianța Pfizer-BioNTech;
30.04.2021 – autorizarea de urgență a vaccinului rusesc împotriva Covid-19, Sputnik V de către Agenția de Reglementare a Medicamentelor și Dispozitivelor Medicale din Turcia;
Fahrettin Koca, ministrul sănătății din Turcia, a declarat că autoritățile turce au comandat 50 de milioane de doze din serul produs în Rusia. În luna aprilie, Turcia a încetinit campania de vaccinare pe fondul lipsei de doze de vaccin și a adoptat măsura de a administra doza de rapel a vaccinului Pfizer/BioNTech la o distanță de 6-8 săptămâni de la prima doză, nu la trei, așa cum s-a practicat în alte state.
23.06.2021 – debutul etapei a treia de studii clinice dedicate dezvoltării unui vaccin propriu, numit ”Turkovac”, testat la Spitalul Municipal din Ankara;
31.06.2021 – aprobarea administrării celei de a treia doze de vaccin în rândul angajaților din domeniul sanitar și persoanelor de peste 50 de ani;
În luna august, ministrul sănătății, Fahrettin Koca, a anunțat că sunt luate în considerare măsuri suplimentare pentru a preveni amestecul persoanelor nevaccinate cu cele vaccinate, precizând că analizează posibilitatea testării PCR a persoanelor nevaccinate, în anumite locații precum săli de concerte, de cinema, autobuze și avioane. Unele companii le-au transmis angajaților că vor fi concediați dacă nu se vaccinează anti-Covid-19. Astfel, prima companie care a decis să impună obligativitatea vaccinării angajaților a fost ”Saran Holding”, care deține mai multe trusturi media.
16.08.2021 – debutul administrării celei de-a patra doze de vaccin Covid-19 pentru persoanele de peste 60 de ani și personalul medical imunizat cu serul chinezesc ”Sinovac”.
Guvernul a recomandat cea de-a patra doză de vaccin pentru cei care călătoresc în străinătate și trebuie să prezinte autorităților dovada că au făcut două doze de vaccin de la compania Pfizer.

Factori de succes în derularea campaniei de vaccinare din Turcia

– capacitatea crescută a autorităților de a reacționa la situații de criză;
– existența unei infrastructuri medicale dezvoltate;
– existența unei rețele complete de personal sanitar calificat;
– strategia autorităților de a angaja în aprilie 2020, 32.000 de persoane în domeniul medical;
– aprovizionarea constantă cu doze de vaccin de la producători diferiți;
– buna organizare logistică legată de transport, stocare, distribuire doze;
– organizarea unei campanii de informare a cetățenilor cu ajutorul mass-media, social-media, site-uri corporate, pentru a îndepărta scepticismul legat de vaccinare și prezentarea datelor zilnice ale campaniei și a unor materiale video privind beneficiile vaccinării;
– susținerea unor discursuri pro-vaccinare de către președintele Recep Tayyip Erdogan sau alți lideri intelectuali;
– flexibilitatea sistemului medical în ceea ce privește inocularea cetățenilor, care au avut posibilitatea de a se vaccina, chiar și în situația în care nu aveau o programare stabilită în prealabil;
– înființarea unui număr mare de centre de vaccinare;
– formarea unor echipe medicale mobile, care au fost detașate în mediul rural pentru vaccinarea localnicilor;
– crearea unor echipe de convingere a cetățenilor în sensul vaccinării și de combatere a mișcării anti-vaccinare care s-a dezvoltat în special la nivelul social-media; 
– dezvoltarea unui vaccin propriu numit ”TURKOVAC”.

No Comments

Post A Comment